0734 354 828 | vanzari@emasiniunelte.ro

Motoare

Masini prelucrare metal

Echipamente CNC

Gravare si taiere cu LASER

Echipamente CNC

Gravare si taiere cu LASER


Motoare electrice – Preferinta motoarelor electrice in locul motoarelor termice a devenit un trend ascendent in ultimii ani, deoarece motorul electric ofera multiple avantaje si beneficii fata de cel termic.

Principiul de functionare a unui motor electric este predat la orele de fizica din scoala, deci nu este o chestiune atat de complexa de care sa nu stie aproape toata lumea. Este vorba despre acea miscare a electronilor care genereaza un camp magnetic, iar bobina se transforma intr-un magnet cu un pol nord si unul sud, apoi incepe sa se roteasca. Dar ce este motorul electric utilizat astazi in diverse aplicatii industriale si conventionale?

Motoarele electrice: definire si caracteristici

Motorul electric este o masina electromecanica cu o functionare extrem de simpla. Acesta contine o infasurare a firului electric, un stator si un rotor (partea fixa, respectiv partea mobila a motorului). Polii rotorului se rotesc liber, in mod continuu, iar cei pozitivi atrag negativele si invers. Este vorba, asadar, despre transformarea energiei electrice in energie mecanica.

Motorul electric este una dintre componentele principale ale unei masini care functioneaza datorita acestuia. Masinile in care este instalat motorul electric nu pot functiona daca acesta este deteriorat. Sarcina pe care o are de realizat un motor electric este aceea de a transforma energia electrica in energie mecanica pentru a face ca fiecare dispozitiv sa functioneze corect.

Puterea unui motor variaza in functie de dispozitivul pe care este instalat. Intr-adevar, un motor electric de 220v nu va functiona la fel ca un motor de 380v. Principiul de functionare al unui motor electric este simplu: atunci cand motorul este alimentat cu energie electrica, statorul care este partea fixa ​​a motorului va produce energie electrica care va alimenta apoi rotorul care este partea mobila; acest lucru va crea apoi un fenomen de magnetizare care determina rotirea rotorului pentru a produce astfel energie mecanica, esentiala pentru utilizarea dispozitivului motorizat.

Tipuri de motoare electrice

In functie de domeniul de aplicare, exista diferite tipuri de  motoare electrice :  motor electric  sincron si asincron, respectiv motor electric monofazat sau trifazat.

Motoarele electrice monofazate sunt cele mai prezente in casele oamenilor. Acestea functioneaza prin utilizarea de tensiune simpla, adica intre faza si neutru. Motoarele electrice trifazate sunt folosite pentru a produce energie prin principiul electromagnetic.

Acestea functioneaza folosind trei faze, de unde le vine si denumirea, spre deosebire de  motorul electric monofazat care utilizeaza o singura faza. Arhitectura unui motor electric trifazat face posibila transmiterea unei puteri electrice mult mai mari decat in cazul unui motor cu tensiune monofazata.

Motoarele trifazate sunt utilizate cu precadere pentru infrastructura si pentru acele echipamente care necesita o putere electrica mare. Prin urmare, acestea sunt putin utilizate in instalatiile domestice.

Motoarele electrice monofazate, la fel ca orice alt fel de motor, transforma energia electrica in energie mecanica. Acesta consta din doua bobine si un condensator care au rolul de a crea un camp magnetic care permite rotorului sa fie actionat. In ceea ce priveste specificul motorului monofazat, acesta foloseste doar doua treimi din crestaturile statorului.

Motorul  electric monofazat  este utilizat mai putin in industrie decat echivalentul sau trifazat, insa este utilizat la scara larga la nivel conventional, in casele si gospodariile oamenilor. Acesta reprezinta o parte foarte importanta a utilizarii de motoare in diverse domenii, in special in industria constructiilor. Cu un motor monofazat este inzestrat orice fierastrau cu banda, orice presa de gaurit, orice betoniera sau alte instrumente electrice de acest fel, motorul electric monofaza asigurand o eficienta ridicata a acestor instrumente de lucru.

Pentru ca un motor electric monofazat sa fie performant, acesta trebuie sa fie prevazut cu condensator permanent si pornire integrata cu cuplu armat. Protectia termica incorporata este un alt criteriu important pentru performanta unui motor electric. Motoarele pot functiona in ambele sensuri de rotatie. Acestea pot fi utilizate pe o retea de alimentare cu energie interna.

Utilitatea motoarelor electrice

Motoarele electrice sunt esentiale in diverse aplicatii conventionale si industriale. Acestea functioneaza intr-un mod simplu, ceea ce face sa fie considerate un echipament extrem de fiabil, cu un minimum de intretinere.

In domeniul industrial, motoarele electrice sunt utilizate pe scara larga. Functia acestora este de a transforma energia electrica in energie mecanica, ceea ce face ca acestea sa aiba o importanta economica majora.

Aceste motoare electrice pot fi utilizate si in diverse aplicatii din gospodariile oamenilor, fiind elementul principal al tuturor sculelor electrice, al masinilor-unelte, al betonierelor, masinilor pentru prelucrarea lemnului, utilajelor agricole si altele asemenea. Pentru uz gospodaresc, sunt utilizate motoarele electrice monofazate.

Un motor monofazat de acest fel poate fi utilizat in atelierul personal sau intr-o microfabrica, precum si in orice gospodarie moderna, acolo unde este vorba despre utilizarea unor aparate si masinarii care au nevoie de energie mecanica pentru a functiona. Acest motor este realizat conform tehnologiilor de ultima ora, indeplinind toate standardele de calitate, iar avantajele utilizarii sale sunt multiple, de la performanta ridicata in utilizare pe care o ofera pana la zgomotul redus al acestuia in momentul functionarii.

Alegerea unui motor electric trebuie sa se faca inainte de toate tinand cont de utilizarea pe care o va avea. Toate masinariile care au nevoie de energie mecanica utilizeaza un astfel de motor, iar eficienta si utilitatea acestora este recunoscuta la nivel general de catre toti utilizatorii casnici sau industriali.

Motoare termice – Motorul termic este unul dintre cele mai folosite motoare in zilele noastre. Chiar daca acestea pot fi si motoare electrice, un motor termic aduce diferite avantaje si beneficii fata de cel electric.

Principalul rol al unui motor termic este acela de a transforma energia termica rezultata din combustie in energie mecanica. Acesta se gaseste atat in masinile care merg pe benzina, cat si pe cele diesel, iar functionarea sa se poate rezuma prin faptul ca acest tip de motor este insasi inima masinii. Un vehicul neelectric produce energie prin arderea combustibilului in timpul fazei de ardere. Aceasta operatie se efectueaza la temperaturi foarte ridicate. Acesta este motivul pentru care este folosit termenul termic pentru numirea motoarelor care au acest mod de functionare.

Cum functioneaza un motor termic?

Un motor termic functioneaza in 4 etape. Este vorba despre admisia de combustibil prin supapa de admisie, despre compresia prin arborii cu came, despre combustia care da energie si, in cele din urma, despre etapa de evacuare a gazelor arse prin sistemul de evacuare. Termenul de motor termic este adesea folosit pentru a-l diferentia de motoarele hibride sau de cele electrice.

Tipuri de motor termic

Exista doua tipuri de motor termic: motorul cu aprindere pozitiva (motor pe benzina) si motorul cu aprindere prin compresie (motor diesel). Acesta din urma urmeaza ciclul Sabathé care se imparte in patru etape. Prima faza este faza de admisie a aerului pur (in timpul coborarii pistonului, care creeaza un vid in camera de ardere, aerul este aspirat si intra prin orificiul lasat deschis de supapa de admisie), cea de-a doua faza este faza de compresie, atunci cand pistonul se ridica cu supapele inchise, iar camera de ardere este complet sigilata, ceea ce duce la cresterea temperaturii pana la aproximativ 800 de grade celsius.

Cea de-a treia faza este cea a injectiei de motorina – aceasta determina arderea care elibereaza o cantitate mare de energie si permite impingerea pistonului inapoi (ambele supape sunt inca inchise), iar cea de-a patra faza este cea a evacuarii – pistonul se ridica, supapa de evacuare se deschide si permite evacuarea gazelor rezultate in urma arderii.