Roata englezeasca – mod de lucru si generalitati

Roata englezeasca cunoscuta in Marea Britanie ca masina de rulare, este un instrument de prelucrare a metalelor care permite unui artizan sa formeze curbe compuse (curbura dubla) din foi plate de metal, cum ar fi aluminiu sau otel.

Roata englezeasca – Generalitati

Procesul de utilizare a unei roti englezesti este cunoscut sub numele de roata. Panourile produse in acest mod sunt costisitoare, datorita metodei de productie cu inalta calificare si cu forta de munca intensa, dar are avantajul cheie ca poate produce in mod flexibil diferite panouri folosind aceeasi masina. Este o masina de formare care functioneaza prin intinderea suprafetei si este legata de actiunea proceselor de batere a panourilor. Se foloseste oriunde sunt necesare volume scazute de panouri curbate compuse; in mod tipic in constructii de caroserie, restaurare a autoturismelor, masini de curse cu sasiu in spatiu, care respecta reglementarile care necesita panouri din tabla asemanatoare cu vehiculele de productie in masa (NASCAR), prototipuri de autoturisme si componente ale pielii pentru aeronave. Productia de roti in limba engleza este cea mai mare productie de masini sportive cu volum redus, mai ales atunci cand se utilizeaza aliaj de aluminiu mai usor format.

Masina este in forma de scrisoare mare, inchisa „C”. La capetele C, exista doua roti. Roata din partea de sus este denumita roata de rulare, in timp ce roata din partea inferioara este numita roata cu nicovala. Roata cu nicovala are de obicei o raza mai mica decat roata de rulare. Desi exista masini mai mari, roata de rulare este de obicei de 8 cm (3 inci) lata sau mai mica si, de obicei, 25 cm (9 inchi) in diametru sau mai putin.

Roata englezeasca, de rulare (partea superioara) este plana in sectiune transversala, in timp ce roata cu nicovala (inferioara) este cuplata.

Adancimea cadrului in forma de C se numeste gat. Cele mai mari masini au dimensiuni de gat de 120 cm (48 inchi), in timp ce masinile mai mici au dimensiuni ale gatului de aproximativ 60 cm (24 inci). C este in pozitie verticala si este sustinuta de un cadru. Dimensiunea gatului determina de obicei cea mai mare dimensiune a foii de metal pe care operatorul o poate plasa in masina si poate lucra cu usurinta. Pe unele masini, operatorul poate roti roata de sus si nicovala la 90 de grade fata de cadru pentru a mari dimensiunea maxima a piesei de lucru. Deoarece masina functioneaza cu o anumita presiune intre roti prin material si datorita faptului ca aceasta presiune se modifica pe masura ce materialul devine mai subtire, maxilarul si suportul inferior al ramei care tine rola cu nicovala sunt reglabile. Se poate deplasa cu o mufa hidraulica pe masinile proiectate pentru placi de otel sau cu o insurubare pe masinile proiectate pentru fabricarea de folii metalice. Pe masura ce materialul se estompeaza, operatorul trebuie sa regleze presiunea pentru a compensa.

O masina echipata corespunzator are un sortiment de roti cu nicovala. Ansamblurile rotative, cum ar fi dolliile folosite cu ciocane in baterea panourilor (care sunt de asemenea cunoscute ca nicovale), ar trebui folosite pentru a se potrivi cu coroana dorita sau cu curbura piesei de lucru.

O roata engleza englezeasca este un instrument mai bun pentru un meserias calificat pentru aplicatii cu coroane joase decat ciocanul manual. Planificarea manuala folosind panglici si fisiere slapper sau ciocan de ciocan, dupa formarea ciocanului este foarte intensa. Folosind un ciocan in forma de cer si un sac de nisip pentru a intinde metalul (scufundarea) sau prin ridicarea pe o miza, accelereaza fabricarea sectiunilor coroanei superioare. Un ciocan pneumatic sau un ciocan de foraj este mai rapid. Roata engleza este foarte eficienta atunci cand este folosita pentru planificare (pentru care a fost patentata initial in Anglia), pana la finisarea finala finala dupa aceste procese.

Roata englezeasca – mod de lucru

Operatorul masinii trece foaia de metal intre roata cu nicovala si roata de rulare. Acest proces intinde materialul si il face sa devina mai subtire. Pe masura ce se intinde materialul, se formeaza o suprafata convexa peste roata cu nicovala. Aceasta suprafata este cunoscuta sub numele de „coroana”. Suprafata coroanei este foarte curbata, o suprafata joasa a coroanei este usor curbata. Rigiditatea si rezistenta pe suprafata piesei de prelucrat sunt asigurate de zonele inalte ale coroanei. Raza suprafetei, dupa lucrare, depinde de gradul in care metalul se afla in mijlocul piesei de lucru in raport cu marginea piesei. Daca mijlocul se intinde prea mult, operatorul poate recupera forma prin rotirea marginii piesei. Rotirea marginii are acelasi efect in corectarea formei gresite datorita supra-intinderii in mijloc, la fel ca si scaderea directa pe suprafata excesiva prin utilizarea scaderii caldurii sau a contractiei de tip Eckold. Acest lucru se datoreaza faptului ca marginea detine forma in loc. Micsorarea marginii inainte de rotire usureaza formarea formei in timpul rotirii si reduce cantitatea de intindere si subtiere necesara pentru a ajunge la forma finala. Procedeele de micsorare reduc suprafata prin ingrosarea tablului. Micsorarea manuala este mai greu de realizat si mai lenta decat intinderea prin utilizarea instrumentelor de batere a panoului sau a rotii, din acest motiv ar trebui sa fie utilizata numai atunci cand este absolut necesar. Foaia de aluminiu trebuie sa fie recoace inainte de roata, deoarece rularea la moara in timpul productiei sale da greutate.

Rezistenta si rigiditatea sunt de asemenea asigurate prin tratarea marginilor, cum ar fi flansa sau cablajul, dupa realizarea conturului de suprafata corect. Flansa este atat de importanta pentru forma suprafetei finisate incat este posibila fabricarea unor panouri prin micsorarea si intinderea flansei in monoterapie, fara a se utiliza intinderea suprafetei sau inabusirea acesteia.

Roata englezeasca – Ajustare

Presiunea zonei de contact, care variaza in functie de raza cuplului pe roata cu nicovala si de presiunea surubului de reglare si numarul de treceri de rotire determina gradul de intindere a materialului. Unii operatori prefera un dispozitiv de ajustare a piciorului astfel incat sa poata mentine o presiune constanta asupra diferitelor grosimi ale tablei pentru netezire, cu ambele maini libere sa manipuleze piesa de lucru.

Roata englezeasca – Conturarea

Operatorul trebuie sa aiba rabdare minutioasa pentru a face mai multe treceri pe o zona de pe foaie pentru a forma zona corecta. Acestea pot face treceri suplimentare cu roti diferite si in directii diferite (la 90 de grade pentru o forma dubla de curbura dubla, de exemplu) pentru a obtine forma dorita. Folosind presiunea corecta si forma potrivita a rotii cu nicovala, si modelele precise de inchidere a trecerilor de rotatie care se suprapun (sau, de fapt, se suprapun cu ancorele inferioare ale coroanei) face ca masina sa fie ceva de arta. Prea multa presiune produce o parte care este inundabila, marcata si stresata – in timp ce presiunea prea mica face ca munca sa dureze mult timp.

Roata englezeasca – Limitari

Cinci limitari cheie ale masinii sunt:

  • Grosimea placii pe care masina o poate manevra
  • Montarea piesei de lucru in adancimea „gatului” masinii
  • Dimensiunea piesei de lucru pe care operatorul / operatorii o poate manipula fizic
  • Riscul de intindere / subtiere a unui panou sau a unei sectiuni de mare coroana
  • Nu este bine sa ai conturul corect daca metalul este prea subtire si slab.

Deoarece dimensiunea panoului sau a sectiunii creste, munca implicata si nivelul de dificultate cresc disproportionat

Aceste limitari sunt motivele pentru care panourile mari de coroana, cum ar fi aripile si broastele, sunt adesea realizate in mai multe bucati. Piesele sunt apoi sudate impreuna, de obicei, cu unul din cele doua procese. Sudarea cu TIG produce o distorsiune mai redusa a caldurii, dar produce o sudura mai dura si mai fragila, care poate cauza probleme atunci cand se roteste / netezind manual sau in masina. Amestecurile de sudura cu oxi-acetilena nu au acest dezavantaj, cu conditia ca acestea sa fie lasate sa se raceasca la temperatura camerei in aer, dar produc o distorsiune mai mare a caldurii. Imbinarile de panou pot fi realizate prin sudura autogena – adica sudura fara tija de umplere aceasta este utila atunci cand neteziti in cele din urma rosturile de sudura, reducand cantitatea necesara de lipire / macinare sau aproape complet eliminata. Este, de asemenea, mai important, reduce distorsiunea de caldura a conturului suprafetei, care trebuie corectata pe roata sau cu ciocan si papusa.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns